Fisk,  Lykke for kroppen,  Lykke for små mager,  Middag,  Salater

Ovnsbakt laks med ris og aprikossalat

Jeg blir så utrolig inspirert av frukt og grønnsaker med friske farger – som lyser sunnhet, deilig smak og mengder med vitaminer og mineraler. Disse er intet unntak! Aprikos er rik på betakaroten – forløper til vitamin A – som er viktig for vekst, utvikling, syn og immunforsvaret. I tillegg er aprikos rik på blant annet vitamin C og fiber, samt en god vegetabilske kilde til jern. Aprikospuré er derfor en perfekt smakstilsetter i hjemmelaget babygrøt for å øke jerninnholdet. Vitamin C bidrar til å øke opptaket av jern i tarmen når vitamin C og jern inntas i samme måltid, så disse er en perfekt duo når de til og med finnes i samme matvare. Og bare se på den fargen! Før jeg kjøpte disse hadde jeg aldri smakt fersk aprikos, men her har jeg virkelig gått glipp av noe, for herremin så gode de er! Virkelig verdt å lete litt etter om du ikke finner dem i din nærbutikk.

Disse ble til syltetøy – til fryd for både liten og stor. Alt du trenger er en skål og en gaffel, og så er det bare å mose i vei! Og når syltetøy kan lages så enkelt som dette, er det ingen sak å ha hjemmelaget syltetøy til frokost! Du trenger bare aprikosene 🖤


Restene i posen ble puttet oppi salaten til dagens laksemiddag, og bidro med masse frisk smak til en ellers ganske tung middag.
Salaten lager du enkelt av hvilken som helst grønn salat, sammen med mango, grønn paprika, agurk, aprikos og 2 ss pinjekjerner, samt 1 ss mangoeddik blandet godt inn i salaten.

Laksen krydrer du med sitronpepper før du ovnsbaker den i et ildfast fat i 10-15 minutter på 180 grader, midt i ovnen.

Ris koker du etter anvisning på pakken.

Denne middagen lager du på under 30 minutter, og den passer minst like godt til små mager, som til store. Hos oss får ungene frukt- og grønnsaksbitene i salatblandingen. Salatbladene har jeg funnet ut at er ganske vanskelig å tygge for små munner og lett kan sette seg fast i svelget om det spises alene (noe små barn ofte gjør, fremfor å ta flere ting på gaffelen samtidig).

Om du ønsker mer smak på middagen kan du legge til 1 ss chilisaus på laksen og 1 ts soyasaus på risen. Dette gir en god dose piff, men ikke så mye at smaken på fisk og ris forsvinner.
Velbekomme!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *