En helsefremmende livsstil

Motivasjon til å trene

Godt nyttår, kjære deg! Om du er som meg er det nye året igang for lengst, men jeg håper likevel du fortsatt kan kjenne på roen etter jula og at dagene sammen med mennesker du er glad i har ladet batteriene til å komme igang med hverdagen igjen. Jeg elsker jula – og den betyr bare enda mer etter at jeg ble mamma – og jeg liker konseptet med nyttår og dens friske start, selv om jeg må ærlig innrømme at hverdagen er aller best! Og det føles så godt å kjenne på akkurat dette hver gang vi har hatt fri eller vært på reise – hvor utrolig godt det er å komme hjem til hverdagslivet med rutiner og faste avtaler.
For mange betyr det nye året store endringer i livet. Endringer som skal inn i hverdagen man tok med seg fra i fjor. Endringer som i stor grad omhandler livsstil, trening og kosthold. Noen vil slutte å røyke eller snuse, andre ønsker å komme igang med treningen – én gang for alle – og andre igjen vil legge om kosten. Eller alt dette på én gang! Gjengangeren er skyhøye mål, mengder med motivasjon og en enorm stå-på-vilje, som dessverre er borte i løpet av februar. Motivasjonen er nå byttet ut med håpløshet fordi du igjen ikke klarte gjennomføre de målene du satte deg, og de gamle vanene er tilbake for fullt – om ikke enda sterkere enn de var før jul. Hvorfor gjør vi dette mot oss selv? Igjen og igjen. Setter så høye krav og forventninger til hva vi skal få til at de er umulig å følge og derfor ender opp med en enda dårligere selvfølelse enn vi hadde i utgangspunktet.
Endringer er flott om det er behov for det, men motivasjonen bak endringen er helt avgjørende for om du lykkes eller ikke. Vi mennesker er komplekse vesner, og selv om vi lett lar oss påvirke av alt rundt oss holder det ikke med et nytt år for at vi skal komme oss på trening x antall ganger i uka, spise mer grønnsaker, eller kutte røyken for godt.
Finner du derimot den indre motivasjonen til å oppnå endring har du sjansen likevel! Men hva betyr egentlig det?
I går kveld hadde jeg en skikkelig runde med meg selv angående trening. Motivasjonen var forduftet fullstendig og jeg hadde ikke kommet meg på trening på ukesvis. Kroppen føltes tung, men hodet trengte en pause. Og trening for meg gir pause! Og heldigvis var det lett å komme på hvor bra jeg føler meg etter en treningsøkt! Og også hvor utrolig mye det utgjør for både humør og energi resten av dagen.
Og der var lysten tilbake. Nå fikk jeg igjen oppriktig lyst til å komme meg på trening, og plutselig ble trening en fast del av hverdagen igjen.
For meg er dette min indre motivasjon – jeg ønsker oppriktig å kjenne på den gode følelsen etter å ha trent – og dette var motivasjon nok til å komme meg igang igjen. Dog med en skikkelig alvorsprat til meg selv! Og hvem har vel angret på en treningsøkt? Ikke jeg i alle fall!
Men hva er målet mitt med treningen? Hva skal jeg trene? Og hvor ofte skal jeg trene? Mitt eneste mål er å holde treningen vedlike fra uke til uke! Og jeg skal trene akkurat det jeg har lyst til den dagen! Og jeg skal trene så ofte – eller så sjeldent – det er gjennomførbart å trene fra uke til uke!
Ved å sette lista slik som dette er du nesten garantert å ikke bli skuffet over deg selv, og jeg kan love deg at om du ikke hadde treningsglede fra før så kommer den snikende ganske så fort. Det beste av alt er at dette er trening kun for deg – ingen andre – og det er trening som passer akkurat din hverdag!
P1020394
Den beste treningsøkta i hele høst – på gulvet hjemme med han her! ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *